söndag 6 januari 2013

Kanelbullar gjorda av surdeg

I höstas var jag, syster och mamma på Matmässan. Då träffade jag bagaren Sébastian Boudet. En bagare med ett intresse för surdeg och i hans bok beskriver han hur detta hantverk är så fantastiskt och han lever verkligen upp för sina surdegar. Jag fascinerades av hans brinnande intresse och köpte genast hem boken och blev så inspirerad.
Jag fastnade bland annat för hans recept på kanelbullar. Kan man verkligen baka kanelbullar på surdeg.
Igår kl sju på kvällen satte jag i alla fall igång och nu i morse blev dom färdiggräddade och klara.
Det tog helt klart längre tid eftersom degen var tvungen att vila i tre timmar innan jag kunde baka ut till bullar och sen skulle dom stå i en kall ugn över natten.
Sen var det annorlunda att inte använda bakmaskinen, knådade ut degen på bakbodet och gröpte ut ett hål i mjölet där jag hällde i ägg och mjölk. Sen nöp jag i mjukt smör. Kladd kladd....
Här kommer lite bilder på baket.




Degen smakade fantastiskt gott.

Nu ska dom vila i ugnen under natten

God morgon och redo att sätta in i ugnen


Smaken var fantastiskt god och det kändes som att den hade mycket mer smak en dom jag brukar göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar