måndag 12 september 2011

Ärtpåsar till barn

Läste på bloggen http://underbaraclara.nu/ där hon hade gjort roliga ärtpåsar till bebisar.Klipp till en tygbit med måtten 15×30 cm. Vik ihop tygerna räta mot räta så att de bildar en fyrkant och nåla runtom. Sy runt kanterna men lämna en liten öppning lagom stor för en tratt. Vänd påsen med rätan utåt, stoppa ner tratten och häll i ärtorna. Det är lagom att fylla påsarna till ca 75 procent. Då blir de lagom hårt stoppade och ärtorna kan rinna runt inuti! Sedan syr man igen den lilla öppningen för hand och fäster ordentligt. Klart! Vi använde mungbönor.


Frågade mamma om hon kunde göra några till Wera. Och självklart gjorde hon det. Fast den som har lekt mest med dessa påsar är faktiskt Walter.

1 kommentar:

  1. Åh vilket bra tips! Det ska jag göra när min symaskin är lagad. Jag skulle även vilja hitta äggmaracas som Elsa älskade på babyrytmiken, det är små ägg i plast med små små kulor inuti som låter fint när man skakar på dem. Vet du vilka jag menar? Det finns liknande på Lattjo men de är inte lika bra.

    Stackars Walter, hoppas han är bättre nu. Här har det varit sjukstuga för hela slanten, igår kom även Magnus hem från jobbet så den enda som är frisk i familjen är jag. Som vanligt! Elsa har 40,4 i feber och det är så himla läskigt, hon har fått sova bredvid mig inatt och jag har sovit med ena ögat öppet för att se så att hon andas hela tiden. Usch!

    Elsa är också ett litet kladdmonster och avskyr hakklappar, de ska bort direkt. Dessutom hatar hon även mössa och strumpor vilket har börjat bli ett problem nu när det börjar bli lite kyligare. Märkligt hur barn nr 2 skaffar sig ovanor som blir så opraktiska, eller har man glömt att första barnet hade sina hyss för sig?

    Ha en fin vecka hela familjen! Kram :)

    SvaraRadera