måndag 7 februari 2011

Förlossningen

Onsdagen den 2:a februaria var det äntligen dags för Wera att komma. Som jag hade väntat och längtat. Jag vaknade kl 2:35 på natten av att jag fick väldigt ont i magen, det kändes som jag inte kunde röra mig coh jag trodde först jag drömde. Men sen gick jag upp och behövde gå på toaletten, då kom en värk som jag genast kännde igen. Lite skillnad för dom små molande värkar som jag känt tidiagre om nätterna. Kände ett tryck i magen och behövde gå på toaletten igen och då hade det börjat blöda och då förstod jag direkt att det nu är det dags. Väckte Fredric och sa att det var på g. Jag ringde först in till BB på Danderyd och berättade och jag var så välkommen in. Sen en signal til mamma som hoppade i kläderna och in i en taxi. Hon var här kl 3:00 hos oss och då åkte vi direkt med bilen. Värkarna hade då kommit mer och mer. När vi åkte förbi Naturhistoriska kom en hemsk värk och Fredric får nästan lite panik för han kände igen "brölet" som kom ut från min min. -2 min Frida om 2 min är vi framme hör jag Fredric säga.

Väl framm på förlossningen går jag in själv medans F parkerar bilen, där halvlägger jag mig i en soffa och tar några starka värkar medans min barnmorska kommer med en rullstol för hon ser att jag har det jobbigt. Inne på rummet kommer första krystvärken, av med byxorna, upp på sängen, nästa ännu kraftigare krystning kommer och då går även vattnet rätt på¨barnmorskan som ännu inte hunnit sätta på sig förkläde eller handskar. Jag får panik och vill bara gå därifrån för nu gör det ont och det känns som jag ska skita ut en stor melon. -Frida nu ser jag huvudet och hon kommer i nästa krystvärk, ett skrik och bröl sen var hon ute. Vår fina lilla dotter hade kommit til världen. Helt otroligt att det gick så fort och att hon helt plötslogt låg där på mitt bröst och skrek. Så fin och väldigt lik sin storebror.
2:45 ringde jag mamma som kom med taxi.
3:00 åkte vi från Medevigatan
3:20 skrivs vi in på BB.
3:23 är Wera född....

Eftersom det gick så fort så sprack jag en hel del och fick åka in till operation kl 6:30. Lite omtumlande att halt plötsligt ligga i en operationssal med massa grönklädda människor och starka lampor. Jag fick ryggbedövning och helt plötsligt hade jag ingen kännsel från mage och ner i benen. Där fick jag ligga i ca 1 tim medans dom fixade till mig där nere.... Alla var så gulliga och gratulerade mig till vår nyfödda dotter. Under tiden jag låg där gick jag igenom förlossningen om och om igen. Kunde inte fatta att det hade gått så fort. Längtade enormt mycket efter Wera och Fredric och undrade hur dom hade det. Jag hade ammat Wera under 2 tim inna jag åkte i väg så hon var nöjd.

Fick ligga på uppvaket i ca 2 tim och då hade jag sällskap av F och Wera som tur var. Började storgråta när dom kom till mig, där låg hon våran lilla tjej och sov. När bedövningen släppte fick vi komma till BB avd 16 där vi blev kvar till fredagen. Allt med operationen mm gick väldigt bra och sköterskorna på avd var imponerad av att jag mådde så bra. Jag tror mycket handlar om possitiv inställning. Under dessa två dagar på sjukhuset kom Walter och mamma och hälsade på. Hade saknat Walter SÅ mycket, min lilla älskling som blivit storebror. Han tog Wera till sitt hjärta direkt och gav henne så mycket kärlek. I fredags kom vi som sagt hem coh det var jätte skönt. Nu sätter jag punkt för denna förlossningsberättelse.
Wera Kristina Gatu
Född: 110202
Kl: 3:23 på Danderyds förlossning
Vikt: 3640
Längd: 52 cm
Kram från en stolt tvåbarnsmamma.

3 kommentarer:

  1. Oj oj oj Frida så känslosamt! Mina tårar rinner som ett vattenfall när jag läser din fina berättelse. Det är så fantastiskt att hon nu är här, fina Wera. Tack för besöket igår, det gjorde mig mycket glad!

    Ta hand om er!

    SvaraRadera
  2. Jag och Björn har läst, skrattat, förundrats och blivit rörda omvartannat. "det känns nästan som om vi fått ett till barn" sa B efter din berättelse. Fantastiskt att läsa.
    Kram och sov gott mina älsklingar där uppe, ses om 3.
    /A.

    SvaraRadera
  3. Hörde från Emma att ni äntligen fått er lilla Wera. Nu sitter jag och gråter ensam här hemma när jag läser. Vad fint du skrivit. Stort, stort grattis till hela familjen! Framförallt, bra jobbat Frida! Något jag efter min gen förlossning bestämt mig för att säga till alla som fött barn. Lycka till nu och njut av allt!
    Kram

    SvaraRadera